GODE RÅD OM STRESS

Jeg har stress – hvad gør jeg?

Gode råd til stressramte. Der findes ikke et ”quick-fix” eller en universalkur mod stress.
Stress kan ramme alle, og vi er alle forskellige.
Det er individuelt for hvert menneske, hvornår belastning bliver til stress. Men det er muligt at komme af med sin stress.
Check dog altid med din læge først, om de fysiske symptomer skyldes andet end stress.

Gode råd om stress – hvis du mærker begyndende stress

Der findes ikke et ”quick-fix” og heller ikke en universalkur mod stress. Stress kan ramme alle, og vi er alle forskellige. Det er individuelt for hvert menneske, hvornår belastning bliver til stress, og ens stressbæger flyder over. Der er forskellige årsager til, vi bliver stressede, og vi reagerer forskelligt på de indtryk og stressfaktorer, vi møder i vores hverdag på jobbet eller privat. Vi har forskellige opfattelser af vores virkelighed, og hvordan vi vil have den skal være. Når der er forskel mellem virkeligheden, og hvordan vi vil have, den skal være, kan dette føre til stress.

Det allervigtigste er, at du erkender, at du er stresset. Accepter situationen og lyt til din krop og de stress-signaler, den sender til dig. Træk dit eget store STOP-skilt op for at stoppe den udvikling, som belaster dig og i sidste ende kan koste dig helbred, job, familie og livsværdi. Måske har du længe overset signaler og prøvet at finde en vej ud af hjertebanken, rystende hænder, søvnløse nætter, aggressiv adfærd, hukommelsesproblemer osv. – uden at det har hjulpet. Måske har du søgt om hjælp i artikler, bøger, på nettet – uden at det har hjulpet. Måske har du oven i købet opbygget en personligt tilstand, hvor det er blevet okay at sige til dig selv ”jeg er bare lidt stresset”?
For at komme ud af din stress er det afgørende at få hjælp af en professionel. Det er ikke en videnskab at komme af med stress, ej heller kan det løses med et ”quick-fix”. Det kræver tid for krop og sind at finde vejen tilbage i balance. Vi arbejder efter metoder, der er udviklet på baggrund af mange års professionel erfaring med stresshåndtering, og vi ved, at det kan lade sig gøre at komme af med stressen igen.

Gode råd om stress – hvis en pårørende eller kollega er ramt af stress

Hvis en kollega er ramt af stress, har det stor betydning at få støtte og opbakning fra kolleger og pårørende generelt. Man kan hjælpe ved at være omsorgsfuld og tænke lidt ekstra over, hvad man kan støtte sin kollega med i en periode. Føl dig frem og find ud af, hvordan du bedst kan hjælpe, hvad der virker, og hvilke ting du måske har erfaring med, at vedkommende sætter ekstra pris på eller føler er afslappende. Samtidig er det vigtigt at tænke over, at du ikke stiller for mange krav og heller giver for mange opgaver ad gangen. Bedst en opgave ad gangen, hvis det er muligt. Tilbyd evt. også din hjælp til at løse opgaver, hvis du har ressourcer til det.
Derudover er det en rigtig stor hjælp bare at blive lyttet til uden at fokusere på at løse problemet. For den stressramte kan det være utroligt befriende, hvis I sammen opnår et fælles rum, hvor der ikke forventes en løsning lige nu. Hvis det er muligt kunne man indtænke ”walk & talk”, en pause i naturen, en lille (stille?) gåtur eller lignende.

 

Test din stress her

VIL DU VIDE MERE?

Har du spørgsmål,

ring eller skriv …

LÆS MERE

Læs mere om stress signaler

LÆS MERE

Læs mere om hvad stress er